Kjøttfri! Jeg vil kutte ut kjøtt, men hvordan?

Publisert 26.02.2016

Har du lyst til å kutte ned på kjøttforbruket ditt, men vet ikke helt hvordan du skal komme i gang? Redd for å stå i mange timer over komfyren og slite, for å ende opp med en liten salat som ikke metter? Å spise vegetarisk er lettere og langt mer smaksrikt enn du kanskje tror.

Hilde plukker frukt
Foto: Dyrevernalliansen

Har du lyst til å kutte ned på kjøttforbruket ditt, men vet ikke helt hvordan du skal komme i gang? Redd for å stå i mange timer over komfyren og slite, for å ende opp med en liten salat som ikke metter? Å spise vegetarisk er lettere og langt mer smaksrikt enn du kanskje tror.

Veien til å bli vegetarianer er for mange preget av ulike stadier. Det er kun et fåtall som slutter å spise både kjøtt og fisk over natta. Og det er greit, det er viktig å gjøre det i eget tempo – husk at selv om du bare spiser litt mindre kjøtt, så gjør det en forskjell – både for kropp, sjel, dyrene og miljøet.
 

Slik kommer du i gang 

  •  Sett deg et realistisk mål. Start med en kjøttfri dag i uken, så kan du heller trappe opp etter hvert. 
  • Gled deg over å oppdage nye og spennende smaker! Sjekk ut blogger som greenbonanza.no og vegetarbloggen.no for å komme i gang og få inspirasjon. 
  • La grønnsakene være stjernen i middagen, og kombiner dem på en ny måte. Hva med en gulrotburger med mais og koriander? Lasagne kan lett lages uten kjøtt, her er en god lasagne med spinat, eller kanskje det vil smake med en bønnegryte med tortillachips?
  • Redd for å ikke få i deg nok proteiner? Bønner, linser og erter er stappfulle av proteiner. Grove kornprodukter gir også gode proteiner. Det er også proteiner i egg og melk, hvis du spiser det. Nøtter som peanøtter og cashewnøtter inneholder mye næringsstoffer og proteiner, og gir god smak til maten. Bruk nøtter i saus eller hele i salater og gryter. 
  • Lag dine vanlige middagsretter, men erstatt kjøttet med for eksempel bønner eller linser. 
  • Spis variert! Ernæringseksperter anbefaler en tredjedel fullkorn eller belgfrukter, en tredjedel rå grønnsaker og en tredjedel varmebehandlede grønnsaker i en middag. 

Mange gode grunner til kjøttkutt

Dyrevelferd: Den dårlige velferden til mange av husdyrene skyldes at bøndene må drive intensivt. I kommersiell dyreproduksjon vil det alltid være kompromisser mellom økonomi og dyrevelferd. Spiser du vegetarisk, slipper du slike kompromisser.

Helse: Et kosthold med mye rødt kjøtt medvirker til utvikling av livsstilssykdommer som hjerte- og karsykdom, kreft, overvekt og type-2 diabetes. Flere vitenskapelige studier har vist at det er en betydelig lavere forekomst av overvekt blant vegetarianere enn blant dem som spiser kjøtt. [1]
 
Miljø: Det kreves store ressurser for å produsere kjøtt. Tall fra FNs klimapanel viser at kjøttproduksjonen står for større utslipp av drivhusgasser enn all transportvirksomhet i hele verden. Kjøttindustriens utslipp av gjødsel, blod og kjemikalier påvirker vann- og jordkvalitet og kan ødelegge hele økosystemer, samt føre til utryddelse av arter. [1] [2]
 

Bli mer bevisst! 

Skal du spise kjøtt, så pass på å kjøpe fra gårder som tilbyr bedre dyrevelferd. Grøstad, Stange og Holte gård er gode eksempler på bedre dyrehold, og omlegging til mer dyrevennlig drift. Velg alltid økologiske egg. Der har hønene hatt et betraktelig bedre liv. 
 
Dyrevernalliansen arbeider for et landbruk som ivaretar dyrevelferden. Et eksempel er vårt prosjekt Bedre Dyrevelferd, der vi samarbeider med bønder som gir dyrene et bedre liv enn forskriftene krever.

Les også: Bedre dyrevelferd
  Vis kilder Skjul kilder
[1] Compassion in World Farming, The global benefits of eating less meat, 2004. http://www.ciwf.org.uk/eatlessmeat/
 
[2] World Watch Institute, Meat, World Watch Magazine July/August 2004.

Hjelp dyrene som trenger deg aller mest.

Gi en gave i dag!

Gi gave

Jeg vil gi en gave til dyrene!

Bli fadder

Jeg vil hjelpe dyrene med et fast beløp hver måned!