Dyrevernalliansen og REMA 1000 innleder samarbeid

Publisert 10.06.2015

Bedre dyrevelferd er målet når REMA 1000 og Dyrevernalliansen begynner å samarbeide. 

Havva Kara fra REMA 1000 med Marianne Kulø og Live Kleveland fra Dyrevernalliansen.

Informasjonsleder Live Kleveland i Dyrevernalliansen, sjef for miljø og ansvarlige innkjøp i REMA 1000, Havva Kara, og fagleder Marianne Kulø i Dyrevernalliansen med egg fra frittgående høner i en REMA 1000-butikk. REMA 1000 sluttet å selge egg fra burhøner for flere år siden.

Foto: REMA 1000

Bedre dyrevelferd er målet når REMA 1000 og Dyrevernalliansen begynner å samarbeide. 

Dyrevernalliansens rådgivere skal jobbe sammen med REMA 1000 for å gi råd om dyrevelferden.

Fokuset vil være på muligheter for konkrete forbedringer.

– Vi har rådet dagligvarekjeder i mange sammenhenger tidligere, også REMA 1000. Men REMA 1000 har med dette vært den første norske dagligvarekjeden til å inngå et formelt samarbeid for bedre dyrevelferd, forteller informasjonsleder i Dyrevernalliansen, Live Kleveland.

REMA 1000 vil ta ansvar for dyrevelferd

–  I REMA 1000 er vi opptatt av å tilby våre kunder gode kvalitetsvarer til markedets laveste priser, solgt og produsert på en ansvarlig måte, sier Havva Kara, sjef miljø og ansvarlige innkjøp i REMA 1000. Fagleder i Dyrevernalliansen, sivilagronom Marianne Kulø, mener samarbeidet gir muligheter til å hjelpe et stort antall dyr.

– For å oppnå endringer må Dyrevernalliansen være der det skjer. REMA 1000 har rundt en fjerdedel av det norske dagligvaremarkedet, så innsats fra dem vil monne for norske dyr og forbrukere, sier hun.

REMA 1000 har allerede bevist flere ganger at de tar dyrevelferd på alvor. Som første norske dagligvarekjede sluttet de i 2012 å selge egg fra burhøner. REMA 1000 har også fått alle egenproduserte kosmetikk- og husholdningsprodukter på Dyrevernalliansens grønne liste over produkter som ikke er testet på dyr.

– Vi er ikke enige om alt. Derimot er begge parter innstilt på å samarbeide der vi kan finne felles interesser, forteller Kulø.

Dyrevernalliansens arbeid for et dyreetisk næringsliv

Dyrevernalliansen arbeider for et næringsliv som tar dyreetiske hensyn. Vi startet de første prosjektene i 2004, og har bistått mange bedrifter i utformingen av sine første retningslinjer for dyrevelferd. Over 400 merkevarer på det norske markedet har nå tatt dyreetiske hensyn.

Dyrevernalliansen jobber med et bredt spekter av bedrifter innen mat, klær og kosmetikk. Blant annet arbeider vi for slutt på salg av pels, foie gras, kosmetikk som er testet på dyr og egg fra burhøner.

"REMA 1000 har rundt en fjerdedel av det norske dagligvaremarkedet, så innsats fra dem vil monne for norske dyr og forbrukere."
Fagleder og sivilagronom i Dyrevernalliansen, Marianne Kulø.

Hjelp dyrene som trenger deg aller mest.

Gi en gave i dag!

Gi gave

Jeg vil gi en gave til dyrene!

Bli fadder

Jeg vil hjelpe dyrene med et fast beløp hver måned!