Armani blir pelsfrie

Publisert 18.03.2016

Endelig! Armani har valgt å slutte å bruke ekte pels i sine kolleksjoner! Dyrevernalliansen takker Armani for å ha tatt dette etisk viktige steget.

Armani pelsfrie
Foto: iStock

Endelig! Armani har valgt å slutte å bruke ekte pels i sine kolleksjoner! Dyrevernalliansen takker Armani for å ha tatt dette etisk viktige steget.

Armani, Italias nest største motehus etter Prada, har tidligere blitt kritisert for å bruke pels i sine kolleksjoner, men tar nå etter 40 år i motebransjen endelig avstand fra pels av etiske årsaker. Armani vil slutte med all pels, inkludert kanin, fra og med vinteren 2016, takket være innsats fra Fur Free Alliance.

Giorgio Armani uttaler 22. mars 2016 :“Det er med stor glede at jeg nå kan annonsere at Armani-Gruppen har forpliktet seg til å avskaffe bruken av dyrepels i sine kolleksjoner. Teknologisk utvikling over de seneste årene har gjort tilgjengelig gode alternativer til en grusom praksis som er unødvendig, sett i relasjon til dyrevelferd. Gjennom å følge den positive prosessen som ble påbegynt for lenge siden, tar mitt selskap nå et stort steg forover, noe som reflekterer vårt arbeid til det kritiske spørsmålet om å beskytte og ta vare på miljøet og dyrene.”

Motehuset har nå fulgt i andre topp-designeres fotspor. Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Acne, Bergans og Stella McCartney bruker alle kun fuskepels i sine kolleksjoner.

Dystre spådommer for pelsbransjen

Giorgio Armani slutter å bruke ekte pels i sine kolleksjoner av etiske årsaker.Det går dårlig med salget av pels i motebransjen for tiden. Prisnivået er nå smertefullt lavt, og mange pelsdyroppdrettere sliter med å få solgt skinnet. Det er innflytelse innenfor luksussektoren som har vært pelsbransjens hovedstrategi, men ettersom pels stadig blir mindre attraktivt i motebildet, sliter næringen.

– Stadig flere motemerker blir pelsfrie, nå etterfulgt av et av de mest kjente og ikoniske luksusmerkene i verden. Dette viser at pelsbransjen begynner å miste grepet om motebransjen, og at pels ikke lenger anses som et luksusprodukt, men et produkt av dyreplageri, sier Kommunikasjonsrådgiver i Dyrevernalliansen, Kaja Efskind.

Pels ikke lenger i motebildet

Dyrevernalliansen har over 200 motekjeder på listen over merker som har sagt nei til pels, og de fleste motebladene i Norge har vedtatt retningslinjer mot å vise ekte pels. Motebildet i Vesten vil etter hvert påvirke motebildet i Østen. Det er nyrike russere og kinesere som har holdt pelsbransjen oppe den siste tiden, men nå begynner det å vakle der og. De store pels-kjøpesentrene i Kina er tomme, og kundene uteblir.

– Selv om pelsbransjen febrilsk prøver å holde fasaden om at pels er i motebildet og ikke truet, er vårt klare inntrykk at det er på retur, sier Efskind.

Debatten om pelsdyroppdrett går ikke bare høyt i Norge. I flere og flere land innser myndighetene at pelsdyroppdrett ikke har noen fremtid. England, Nederland, Australia og Kroatia har alle forbudt pelsdyroppdrett.

Hjelp dyrene som trenger deg aller mest.

Gi en gave i dag!

Gi gave

Jeg vil gi en gave til dyrene!

Bli fadder

Jeg vil hjelpe dyrene med et fast beløp hver måned!