Kosmetikkselskaper mot dyretesting

Publisert 18.01.2012

Vi vet at forbrukere kan legge press på kosmetikkbransjen for å stoppe dyretesting. Men hva gjør dyrevennlige kosmetikkselskaper for å påvirke bransjen fra innsiden? Vi har intervjuet to selskaper som står på vår grønne liste over kosmetikkprodusenter som ikke tester på dyr. Les hva The Body Shop og Lush mener om dyretesting!

The Body Shop tester ikke sminke og kosmetikk på dyr.

Biolog og vitenskapelig rådgiver Susanna Lybæk på besøk hos the Body Shop.

Foto: Iselin Linstad Hauge

Vi vet at forbrukere kan legge press på kosmetikkbransjen for å stoppe dyretesting. Men hva gjør dyrevennlige kosmetikkselskaper for å påvirke bransjen fra innsiden? Vi har intervjuet to selskaper som står på vår grønne liste over kosmetikkprodusenter som ikke tester på dyr. Les hva The Body Shop og Lush mener om dyretesting!

Camilla Karstensen, Communication Manager i The Body Shop

altCamilla Karstensen fra The Body Shop og fagmedarbeider Susanna Lybæk fra Dyrevernalliansen.
Foto: Iselin Linstad Hauge.


- Vi mener at det er unødvendig at dyr skal lide for vår skjønnhet. Vi er beviset på at det går an å produsere trygg kosmetikk uten å teste på dyr.

Hvorfor har dere en policy om å ikke teste på dyr?
Vi mener at det er unødvendig at dyr skal lide for vår skjønnhet. Helt siden The Body Shop startet opp i 1976 har vi vært motstandere av testing på dyr i kosmetikkindustrien. The Body Shop har hatt flere underskriftskampanjer mot dyretesting av kosmetikk. Vi er derfor beviset på at det går an å produsere trygg kosmetikk uten å teste på dyr.

Hva tror du det betyr for forbrukerne at dere er fri for dyretesting?
Det at The Body Shop ikke tester på dyr, er uten tvil det vi er mest kjent for. Av tilbakemeldinger vi får fra kundene våre ser vi at mange er opptatt av dyretesting, og kjøper produkter hos oss nettopp fordi vi verken tester ingrediensene eller produktene våre på dyr.

Hva synes dere om Dyrevernalliansens liste over kosmetikk som ikke er dyretestet?
Vi synes det er bra at Dyrevernalliansen lager denne listen. Det gjør det enklere for forbrukeren å ta dyrevennlige valg.   

 

Turid Sæterli, Daglig leder i Lush Norge

altLush-medarbeider Maria og biolog i Dyrevernalliansen Susanna Lybæk.
Foto: Iselin Linstad Hauge.


- Dyretesting er helt unødvendig og ofte grusomt. Det er enkelt å finne andre måter å teste ingredienser og produkter på.

Hva tror dere det vil si for forbrukerne at Lush er fri for dyretesting?
Vi vet at veldig mange er svært glade i dyr og opptatte av dyrevelferd. Vi tror derfor også at en veldig stor andel av forbrukerne helst velger varer som ikke er testet på dyr. Forbrukerne må selvsagt også vite hvilke merker som ikke er testet på dyr. Derfor er jobben Dyrevernalliansen gjør veldig viktig.

Hva gjør dere for å få en slutt på dyretesting av kosmetikk?
Lush har en veldig streng policy, og vi handler aldri med leverandører som tester på dyr. På denne måten er vi med på å utøve press på bransjen. Straks en leverandør har underskrevet en avtale om å aldri mer utføre tester på dyr, handler vi med dem. Dette er for å motivere leverandørene til å slutte med dyretesting. Lush har på denne måten overtalt flere råvareleverandører til å slutte med dyretesting.

Hva vil dere si til kosmetikkselskaper som fortsatt tester på dyr?
Dyretesting er helt unødvendig og ofte grusomt. Vi vil derfor oppfordre selskaper som tester på dyr til å slutte med dette, da det er enkelt å finne andre måter å teste ingredienser og produkter på.

Hjelp dyrene som trenger deg aller mest.

Gi en gave i dag!

Gi gave

Jeg vil gi en gave til dyrene!

Bli fadder

Jeg vil hjelpe dyrene med et fast beløp hver måned!