Guerlain feilinformerte om dyreforsøk, blir kritisert av Forbrukerombudet

Publisert 23.10.2008

Guerlain har feilinformert om sin bruk av dyreforsøk til kosmetikktesting. Det slår Forbrukerombudet fast etter en klage fra Dyrevernalliansen.

Guerlain feilinformerte om dyreforsøk, blir kritisert av Forbrukerombudet

Guerlain har feilinformert om sin bruk av dyreforsøk til kosmetikktesting. Det slår Forbrukerombudet fast etter en klage fra Dyrevernalliansen.

Guerlain er et kjent kosmetikkmerke som blant annet selger kjente parfymer som Shalimar og Samsara, i tillegg til forskjellige typer foundation, neglelakk, leppestifter og mascara.

I Norge markedsføres Guerlain av selskapet Engelschion Marvell Hauge AS.

Hevdet at de ikke dyretestet

I 2006 hevdet Guerlain overfor en forbruker at de ikke benyttet dyreforsøk til testing av hverken ferdige produkter eller ingredienser. Forbrukeren, som var usikker på om dette stemte, henvendte seg til Dyrevernalliansen.

Guerlain gjentok påstandene overfor Dyrevernalliansen. Likevel ville de ikke underskrive vårt standardskjema om dyretesting i kosmetikken, som alle kosmetikkselskaper må fylle ut før de plasseres på Dyrevernalliansens grønne liste over kosmetikk som ikke er testet på dyr.

Etter over ett års arbeid med saken og utallige e-poster hadde Guerlain fortsatt ikke dokumentert at påstandene stemte.

Til Forbrukerombudet

I 2008 valgte Dyrevernalliansen å sende saken til Forbrukerombudet.

Markedsføringsloven bestemmer at alle forbrukere har krav på korrekt og utfyllende informasjon. Dyrevernalliansen fremholdt derfor at Guerlain hadde feilinformert en forbruker.

Dyrevernalliansen erfaring er dessverre at slik feilinformasjon ikke er uvanlig. Vi har fått flere henvendelser fra forbrukere som har fått misvisende informasjon om kosmetikk og dyreforsøk, enten fra kosmetikkselskaper eller parfymerier.

Guerlain tapte saken

Forbrukerombudet fastslo at "Det har i sakskorrespondansen ikke fremkommet noe som tilsier at det er riktig at Guerlain ikke tester kosmetikkingredienser på dyr." Etter dette konkluderte Forbrukerombudet med at "Forbrukerombudet konkluderer etter dette med at det foreligger en uriktig framstilling i strid med markedsforingsloven...".

Avslutningsvis påpekte Forbrukerombudet at Guerlain ved Engelschion Marvell Hauge AS nå plikter å få på plass rutiner som hindrer slik feilinformasjon i fremtiden.

- Vi håper at både Guerlain og andre kosmetikkmerker vil ta lærdom av denne saken. Man kan ikke lyve om dyreforsøk. Publikum er opptatt av denne saken og Dyrevernalliansen får mange henvendelser fra forbrukere som lurer på om de har fått korrekt informasjon om produkter, sier juridisk rådgiver Live Kleveland i Dyrevernalliansen.

  Vis kilder Skjul kilder

Forbrukerombudet, Brudd på markedsføringsloven - avslutning av saken, Sak nr: 08/691-9, 17. oktober 2008.

Hjelp dyrene som trenger deg aller mest.

Gi en gave i dag!

Gi gave

Jeg vil gi en gave til dyrene!

Bli fadder

Jeg vil hjelpe dyrene med et fast beløp hver måned!