Pilotforsøk med dyrevelferdsmerking

Publisert 02.09.2016

Ferskosten Nýr merkes fra og med 2. september i år med Dyrevernalliansens logo. – Dette er et pilotforsøk, sier kommunikasjonsleder Live Kleveland.

Hans Arild Grøndahl, Live Kleveland og Anne Birte Olsen.

Dyrevernalliansen har inngått et samarbeid om dyrevelferdsmerking med Grøndalen gård og produktet deres Nýr. Bøndene Hans Arild Grøndahl og Anne Birte Olsen har 19 kyr og eget gårdsmeieri der osten lages og pakkes. Her står de sammen med  Live Kleveland fra Dyrevernalliansen.

Foto: Iselin Linstad Hauge

Ferskosten Nýr merkes fra og med 2. september i år med Dyrevernalliansens logo. – Dette er et pilotforsøk, sier kommunikasjonsleder Live Kleveland.

Det er svært få matprodukter som markedsføres som dyrevennlige i Norge. Ønsker du å være en dyrevennlig forbruker er det vanskelig å finne frem til riktig produkt. Dyrevernalliansen vil gjøre det lettere for forbrukerne å velge mat fra dyr som har hatt det godt. Når du nå velger Nýr, kan Dyrevernalliansen gå god for at dyrene har hatt et godt liv. 

– Vi har lenge sett et behov for denne type merkeordning, og nå lanserer vi dette som et pilotforsøk, sier Kleveland. 

Lønnsom produksjon og god dyrevelferd

altPå Grøndalen gård får kua være mor for kalven sin, akkurat slik det burde være. Foto: I. L. Hauge

Grøndalen gård, hvor osten Nýr produseres, viser at det mulig å kombinere bedre dyrevelferd med lønnsom produksjon. Her får kalvene være sammen med moren sin i to måneder, i motsetning til vanlige gårder der kalven tas fra moren i løpet av første levedøgn, eller økologiske gårder etter tre dager. Alle kyrne går fritt omkring, både inne og ute. 

Hans Arild Grøndahl driver Grøndalen gård sammen med kona Anne Birte. På gården i Akershus har de jobbet med å forbedre seg innen dyrevelferd siden 1995, og har hele tiden ønsket seg en merkeordning på dyrevelferd.

– Vi er stolte over å bli anerkjent av Dyrevernalliansen i forhold til vår måte å ha kuer og kalver på, sier Grøndahl. 

Vil merke flere produsenter

Dyrevernalliansen samarbeider med dagligvarekjeder og bønder om konkrete tiltak som gir bedre dyrevelferd. Nýr er første norske produkt som får dyrevelferdsmerket, men Kleveland håper det vil bli mange fler etter hvert.  

Dyrevernalliansen hjelper dyrene som trenger det aller mest i intensivt landbruk. Vi samarbeider med næringsliv og myndigheter for å snu norsk landbruk i mer dyrevennlig retning. Her kan du lese mer om hvorfor Norge trenger dyrevelferdsmerking.

Om produktet Nýr:

Nýr kan brukes i stedet for ferskost, rømme og fløte i mange matretter: 

  • på frokostblanding
  • i ostekaker
  • til dessert
  • i sauser

Nýr brukes på mange restauranter og i kantiner. I butikken koster et beger med Nýr rundt 50 kroner. Utsalgsteder:

  • En rekke Meny-butikker
  • Enkelte Coop Mega-butikker på Østlandet

Spør ferskvaresjefen på din lokale Meny-butikk etter Nýr!

Hjelp dyrene som trenger deg aller mest.

Gi en gave i dag!

Gi gave

Jeg vil gi en gave til dyrene!

Bli fadder

Jeg vil hjelpe dyrene med et fast beløp hver måned!